For er børnene opnår de bedste vilkår for læring arbejder vi ud fra følgende forudsætninger:
- At barnet oplever sig anerkendt.
- At barnet har en positiv selvfølelse.
- At barnet følelsesmæssigt har overskud til at lære.
- At barnet har lyst til aktiviteten, har tillid til omgivelserne og er i et trygt miljø.
- At barnet har indflydelse undervejs.
- At barnet finder aktiviteten meningsfuld.
- At barnet er aktivt i sine egne læreprocesser. Personalet ser barnet som medskaber af egen læring og den voksne som én, der skal støtte, lede og udfordre barnet.
- At barnet har engagerede voksne som deltagere i processen. I det fælles engagement opstår for barnet en stærk motivation for at lære.
Derfor møder vi som personale, altid børnene hvor de er.
Vi som personale kan godt, have en hensigt med en aktivitet, men den hensigt kan godt ændre sig undervejs i processen. Lad os komme med et eksempel
Vi som personale har planlagt en aktivitet hvor hovedfokuset er sproget ude fra vores årshjul og læreplanstemaet.
Undervejs i aktivitet, kan vi som personale godt se, at børnene har en anden hensigt med aktiviteten. Deres hensigt er at hjælpe hinanden og på den måde ændre aktiviteten sig fra at have sproget som hovedfokus til at handle mere om de sociale kompetencer.
På den måde, bliver børnene inddraget i deres egen læring, hvor vi som personale ser børnene hvor de er, nemlig i nuet.
- Og alt hvad vi er i er læringsmiljøer